Huiswerk is geen makkie voor kinderen met AD(H)D: ze moeten het huiswerk in hun agenda schrijven, hebben de juiste boeken en schriften nodig en moeten de datums wanneer het af is in het oog houden. Stuk voor stuk lastige taken voor kinderen met weinig concentratie, aandacht of vermogen tot onthouden.
Kan je je AD(H)D-kind helpen met huiswerk, zonder er zelf knettergek van te worden? Ja! Maak samen met school consequente routines. En ja, het duurt een paar maanden voordat een routine een gewoonte is, maar het eindresultaat zal betere werkhouding zijn, het gevoel doelen te kunnen bereiken – en een blije snoet na schooltijd.

Hoe kan de school helpen?

* Vraag extra tijd om huiswerk goed op te schrijven. Het helpt als leerkrachten het huiswerk van de dag op het bord schrijven en ze hardop voorlezen om de opname van die informatie te versterken. Als aandachts- of taalproblemen in de weg staan, kan een papier waarop het huiswerk staat om mee naar huis te nemen een goede tip zijn.
* Zorg voor ‘huiswerkbuddy’s’.Als kinderen in paren samen werken kunnen ze elkaars agenda nakijken en er voor zorgen dat alles er goed en op de juiste plaats in staat. Op het eind van de schooldag kunnen kinderen samen hun spullen die ze nodig hebben voor hun huiswerk in hun tas stoppen.
* Zorg voor een map voor huiswerk wat af is. Deze map functioneert als een herinnering voor wat mee terug naar school moet. Kinderen die moeite hebben hun huiswerk te onthouden hebben in zo’n map ook een papier voor hun ouders, zodat die af kunnen tekenen dat huiswerk af en in de tas zit.
* Verlicht de huiswerkhoeveelheid. Kinderen met AD(H)D werken langzaam en zijn ook snel gefrustreerd. Probeer om hun huiswerk te beperken door bijvoorbeeld alleen de even-genummerde geschiedenis opdrachten te laten maken. Op die manier kan een leerling laten zien wat hij of zij geleerd heeft, zonder te veel gepusht te worden.

Wat kan je thuis doen?

* Zorg er voor dat huiswerk thuis aan komt. Als je kind moeite heeft met huiswerk opschrijven, geef dat dan door aan de leerkracht. Die heeft misschien ideeën hoe je kunt helpen om je kind er aan te herinneren of wil je het huiswerk misschien telkens wel even mailen.
* Voer ‘huiswerktijd’ in: sommige kinderen hebben even een pauze nodig na schooltijd, terwijl anderen fijner werken als ze nog in de ‘school-stand’ staan. Als naschoolse bezigheden het moeilijk maken om een vast schema in te voeren, help je kind dan door een weekkalender op te hangen waarop je samen de begin- en eindtijd van ‘huiswerktijd’ van elke dag schrijft.
* Maak een vaste huiswerkplek. Zoek een rustig en goed verlicht plekje waar je kind prettig kan werken. Rustige achtergrondmuziek kan je kind helpen met concentreren en andere geluiden buiten te houden, maar alle andere afleiding beperk je tot een minimum. Een eigen plaats om te zitten, aan hun bureau of eettafel, is ook een aanrader. Je kind zal dan al snel weten, als ik hier zit, maak ik huiswerk. En nog een extra tip: niet alleen alle beeldschermen maar ook de GSM uit als er huiswerk gemaakt wordt, de geluidjes van binnenkomende SMSjes zullen de nieuwsgierigheid van je kind triggeren en afleiden.
* Sta uitstellen niet toe. Hou in de gaten dat je kind de opdracht begrijpt en aan de slag gaat. Blijf in de buurt zodat je hem kan coachen en helpen.
* Plan pauzes in. Concentratie vraagt veel energie van kinderen met AD(H)D. Elke 20 minuten een pauze van 5 minuten laadt hen weer op om verder te kunnen werken. Veel kinderen vinden het ook prettig om met een kookwekker te werken: eerst op 20 minuten om te leren, dan op 5 minuten voor de pauze. Als je AD(H)D hebt verlies je namelijk snel het besef van tijd.
Hou het positief
* Respecteer het ‘ verzadigingspunt’ van je kind. Als hij of zij te moe, gespannen of gefrustreerd is om het huiswerk af te maken, laat hem of haar dan stoppen. Schrijf een briefje voor de leraar waar in je uitlegt wat er aan de hand was. Als het elke avond gebeurt, overleg dan eens of de berg huiswerk wat te verminderen valt.
* Pak samen met je kind het huiswerk in de schooltas. Jij bent de stok achter de deur als je nakijkt of je kind klaar voor school is en of het gemaakte huiswerk in zijn of haar boekentas zit – en of de tas bij de deur klaar staat om mee te nemen.
* En heel belangrijk: geef je kind een pluim voor de inspanning. Sommige kinderen varen wel bij een beloningssysteem: als je kind het huiswerk op tijd af heeft, plak dan een sticker op de stickerkaart of geef een knikker voor de knikkerpot. Bij een bepaald aantal stickers of knikkers mag hij of zij iets leuks doen of iets kiezen van een verlanglijstje.