Home » Blog » School » De horror van verhaaltjessommen

De horror van verhaaltjessommen

door | 9 nov, 2017 | Beelddenken, Dyslexie, School

Ken je dat, ‘verhaaltjessommen’? Een gruwel voor veel kinderen uit mijn praktijk en misschien ook wel bij jou thuis…
In plaats van ‘droge sommen’ te oefenen moet je ze eerst uit een stukje tekst filteren. Dat valt niet mee als taal niet je sterkste kant is of je van huis uit geen Nederlands spreekt, in plaats van te rekenen zit je te worstelen met de tekst. Veel belangrijker is het om éérst goed te kunnen rekenen, ‘droge sommen’ te kunnen maken voor je ze in een verhaaltje giet.

Eerst de basis in orde

Ik herken zeker wat er gezegd word in het onderstaande artikel uit Trouw: “Ik zie regelmatig kinderen bij wie de basis niet op orde is, zij kennen de juiste rekenstrategie niet. Dan moeten we helemaal terug naar de stof van groep 3: optellen over het tiental. Het realistisch rekenen gaat er vanuit dat kinderen zelf hun leerstrategie ontdekken. Dat werkt voor een deel van de leerlingen, maar sommige lopen helemaal vast en leren geen enkele goede strategie aan.” Dan ga ik met deze kinderen aan de slag met Jamara rekenen, stukjes Ik Leer Anders, kijken hoe hun ruimtelijke zicht en -inzicht is, ondersteund door reflexintegratie en dan blijkt dat kinderen wél tot rekenen komen als de basis opnieuw gelegd is. Daarna de finishing touch met kleine ‘truukjes’ als staartdelen, onder elkaar optellen: het is niet meer vanzelfsprekend in de rekenmethodes. Dus leer ik de kinderen dat om het rekenen nog vlotter, makkelijker en dus leuker te maken 

In de link hieronder dus ook een pleidooi voor het terug gewoon te leren rekenen, zodat je het later (pas als je de stof goed beheerst!) creatief kan gebruiken. Eerst weten hoe, dan automatiseren en dan pas toepassen!

https://www.trouw.nl/samenleving/sommen-stampen-terug-van-weggeweest~ad4f43f6/

Afbeelding via het bovenstaande gelinkte artikel in Trouw

Over mij

Ik kom van alles tegen in mijn praktijk en schrijf daar zo nu en dan een blog over. Lees je mee?

Gerelateerde artikelen

Ontwikkelingslab

Ontwikkelingslab

En wat dat is, ‘het Ontwikkelingslab’? Het Ontwikkelingslab brengt de bewegingsontwikkeling van kinderen in beeld. Alle flesjes van het ‘lab’ staan voor specifiek ontwikkelingsvaardigheden die ontwikkelt.

lees verder
Wat is dat ‘beelddenken’ eigenlijk?

Wat is dat ‘beelddenken’ eigenlijk?

Beelddenken is non verbaal denken, instinctief denken, voelen dat een oplossing daar en daar ligt. De kracht dat je, datgene wat je uit wilt uiten, kunt visualiseren: als een schilderij of een beeldhouwwerk, maar ook als een heel orkest dat je kunt horen spelen. Mozart en Van Beethoven hoorden de muziek in hun hoofd en zagen het orkest spelen en dat schreven ze op. Beethoven zelfs nog toen hij doof werd! Mensen die vanuit hun primaire denkproces, hun rechterhelft denken zijn spiritueel getalenteerd of sensibel. Ze zien uitkomsten die een ander niet ziet omdat ze 3 dimensionaal kunnen denken en kunnen omdenken

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin