Ken je dat, ‘verhaaltjessommen’? Een gruwel voor veel kinderen uit mijn praktijk en misschien ook wel bij jou thuis…
In plaats van ‘droge sommen’ te oefenen moet je ze eerst uit een stukje tekst filteren. Dat valt niet mee als taal niet je sterkste kant is of je van huis uit geen Nederlands spreekt, in plaats van te rekenen zit je te worstelen met de tekst. Veel belangrijker is het om éérst goed te kunnen rekenen, ‘droge sommen’ te kunnen maken voor je ze in een verhaaltje giet.
Eerst de basis in orde
Ik herken zeker wat er gezegd word in het onderstaande artikel uit Trouw: “Ik zie regelmatig kinderen bij wie de basis niet op orde is, zij kennen de juiste rekenstrategie niet. Dan moeten we helemaal terug naar de stof van groep 3: optellen over het tiental. Het realistisch rekenen gaat er vanuit dat kinderen zelf hun leerstrategie ontdekken. Dat werkt voor een deel van de leerlingen, maar sommige lopen helemaal vast en leren geen enkele goede strategie aan.” Dan ga ik met deze kinderen aan de slag met Jamara rekenen, stukjes Ik Leer Anders, kijken hoe hun ruimtelijke zicht en -inzicht is, ondersteund door reflexintegratie en dan blijkt dat kinderen wél tot rekenen komen als de basis opnieuw gelegd is. Daarna de finishing touch met kleine ‘truukjes’ als staartdelen, onder elkaar optellen: het is niet meer vanzelfsprekend in de rekenmethodes. Dus leer ik de kinderen dat om het rekenen nog vlotter, makkelijker en dus leuker te maken
In de link hieronder dus ook een pleidooi voor het terug gewoon te leren rekenen, zodat je het later (pas als je de stof goed beheerst!) creatief kan gebruiken. Eerst weten hoe, dan automatiseren en dan pas toepassen!
https://www.trouw.nl/samenleving/sommen-stampen-terug-van-weggeweest~ad4f43f6/
0 Reacties